Spirit rijdt weer, maar onderzoek blijft lopen

Spirit reed op donderdag 23 april voor het eerst sinds deze op 8 april tot stilstand gebracht werd door ingenieurs die de afgelopen 2 weken onderzochten vanwaar spirit zijn problemen vertoonde. Tijdens de rit heeft Spirit ongeveer 1,7 meter afgelegd en heeft nog ongeveer 150 meter te gaan op weg naar zijn volgende bestemming. Deze week hebben ingenieurs geoordeeld dat het veilig is om Spirit opnieuw op weg te sturen.

De afgelopen weken zijn er tot 3 maal toe problemen geweest met het flashgeheugen van Spirit. Spirit kon zijn dagactiviteit niet opslaan in het niet-vluchtig flashgeheugen. Dat is een soort van computer geheugen waarin informatie wordt bewaard, zelfs wanneer de stroom is uitgeschakel , zoals wanneer de rovers ‘dutjes’ doen om energie te besparen. Het team onderzoekt ook 2 andere soorten problemen die Spirit onlangs vertoonde, waarbij Spirit maar niet ‘wakker ‘ werd om een communicatie sessie op gang te zetten en het onverwacht opnieuw opstarten van de boardcomputer.

De ingenieurs vinden geen verband tussen deze voorvallen en voeren nog steeds onderzoek uit naar de oorzaak van deze problemen. Spirit heeft een stabiele stroom en genoeg warmte, hoewel het vermogen door de zonnepanelen aanzienlijk is verminderd door de met stof vervuilde zonnepanelen. “We hebben besloten niet te wachten tot het beëindigen van de onderzoeken voordat we Spirit verder laten rijden,” zei Laubach. “Gezien Spirit slechts een beperkte periode van overvloedig vermogen kent willen we deze benuttigen om vooruitgang te boeken naar zijn bestemmingen in het zuiden, er zijn meer risico’s verbonden aan het niet-rijden dan aan het wel rijden.”

De gekende problemen zullen hoogstwaarschijnlijk nog vaker voorkomen, maar juist door andere onderdelen van de elektronica van het robotwagentje weer in bedrijf te nemen, kan de oorzaak wellicht gemakkelijker worden getraceerd. Aan de andere kant van de planeet doet Spirit’s tweelingbroertje het veel beter , met een gemiddelde vooruitgang van 100 meter per dag komt deze alsmaar dichter bij de krater die meer dan 20 maal groter is dan de grootste die tot nog toe bezocht werd.

4 reacties

  • Patrick

    26 april 2009

    Ik vraag me toch serieus af hoeveel moeite het was geweest een simple veegborstel te installeren op die zonnepanelen? Net als een normale ruitenwissen, een borstel die zo nu en dan even het stof weg kan vegen. Had toch niet zoveel extra gekost, en veel energie gebruikt zo’n soort stofborstel ook niet.

  • Fakkel

    26 april 2009

    Een soort ruitenwisser of triller op de panelen zou inderdaad vele zorgen oplossen, maar dat zal wel bij de volgende vluchten overdacht worden denk ik. en die rovers zijn ondertussen old timers die het nog steeds zeer goed doen, wat voor een pluim moet zorgen voor de makers ervan.

  • Webboarder

    27 april 2009

    Een ventilator zou beter geweest zijn. Een “ruitenwisser” zou de zonnepanelen alleen maar beschadigen met haarfijne krasjes. Een sterke ventilator kan de ijle atmosfeer genoeg in beweging brengen om het stof er af te blazen.

  • Lorenzo Risack

    27 april 2009

    Het is zelf zo dat toekomstige rovers ook de mogelijkheid zullen hebben om hun zonnepanelen 90° graden te draaien , opdat de panelen telkens naar de zon gericht zouden zijn en er steeds genoeg energie is. Vooral tijdens de Martiaanse winter is dit zeer belangrijk.

Comments are closed.