NASA bestelt twee ruimtecargo’s in Rusland

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Geen categorie

Het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA heeft met zijn Russische zusterorganisatie Rosaviakosmos een contract afgesloten voor de bouw van twee Progress ruimtecargo’s, die naar het Internationaal Ruimtestation ISS moeten vliegen. De waarde van de overeenkomst is onduidelijk.

Volgende week donderdag lanceert Moskou trouwens een Progress naar het ISS, de Progress M-59 die de naam zal krijgen van Sergej Koroljev, de “vader” van de Russische ruimtevaart. Op de Sojoezraket zal een poster van de beroemde ingenieur hangen. De koppeling is voor 20 januari. Voordien wordt de Progress M-57 ontkoppeld. In totaal lanceert Rusland dit jaar vier vrachtruimteschepen naar het ruimtestation. Daarbij wordt ook hulde gebracht aan de “voorvader” van de Russische ruimtevaart, Konstanton Tsjolkovski.

Er zijn volgens de topman van de Russische ruimtevaart ook onderhandelingen met de Amerikanen voor de bouw van zes bemande Sojoezcapsules en zes Progresscargo’s in de periode 2009-2011 om mensen en goederen naar het ISS te brengen. De NASA neemt in 2010 haar Shuttle uit dienst.

Rusland wil in het Russisch segment van het ISS ook een wetenschappelijk en een productiecomplex opzetten om de efficiëntie van bemande ruimtevaart op te voeren, aldus Sevastjanov. Het betreft modules die naar het ISS worden gestuurd, eraan worden gekoppeld en dan naar de aarde terugkeren. Twee technologieën worden gecombineerd: ruimteslepers en industriële modules.

Tot en met 2015 wil Energija 26 onbemande sondes voor uiteenlopende missies bouwen en lanceren. Twaalf hiervan zijn op bestelling van de Russische overheid, veertien zijn commercieel. Het bedrijf zal ook voorstellen formuleren voor de uitvoering van het Russische maan- en Marsprogramma, zei zijn topman. Onder meer in dit kader ontwikkelt Energija ook het ruimteveer Klipper.

De raketbouwer wil ook de Sojoez zodanig opwaarderen dat het ruimtetuig ook voor missies naar de maan is in te zetten. Tevens komt er een nieuwe cargo, de Parom. Dit wordt de opvolger van de Progress en zal de kosten van goederentransport vier keer lager brengen dan nu.

Energija is ook de bouwer van de Russische telecommunicatiesatellieten Yamal. Dertig procent van hun diensten wordt in het buitenland verkocht, tot bij de VN toe. Twintig niet-Russische tv-stations gebruiken Yamal.

Het bedrijf is tevens klaar om een tweede satelliet voor Wit-Rusland te bouwen, de vroegere Sovjetrepubliek waarmee de laatste dagen een energieoorlog is uitgevochten. Het zal daarbij gaan om een aardobservatiesatelliet. Energija heeft luidens Sevastjanov nog geen weet van een aanbesteding en bouwde ook de eerste Wit-Russische kunstmaan. Die ging echter verloren bij de mislukte lancering van een lichte Russische Dneprraket.

Bron: Belga