Extreem hete exoplaneet van 2040 graden Celsius ontdekt

Sterrenkundigen hebben de heetste exoplaneet ontdekt die ooit is waargenomen door de mens. Niet alleen is deze exoplaneet, genaamd HD 149026b, bijzonder omdat hij donkergrijs tot zwart gekleurd is, hij zorgt er namelijk ook voor dat enkele sterren in zijn omgeving koeler zijn dan normaal. De sissende wereld straalt zo veel infrarode hitte uit dat het een beetje gloeit. “Het lijkt net een gloeiende kool in de ruimte,” zegt de enthousiaste studieleider Joseph Harrington van de Universiteit van Florida.

HD 149026b is een zogenoemde Hete Jupiter, een grote gasplaneet die dicht bij zijn moederster draait. De extreem hete exoplaneet ligt ruim 280 lichtjaar verwijderd van de Aarde in het sterrenbeeld Hercules. De temperatuur van de planeet bedraagt 2040 graden Celsius, meer dan drie keer warmer dan de oppervlaktetemperatuur van Mercurius en warmer dan de temperatuur op de koelste sterren.

Tot een korte tijd geleden was HD 149026b ook de dichtst bekende exoplaneet. De exoplaneet bevat een hoger niveau van zware materiaal dat bestaat uit waterstof en helium dan alle planeten in ons zonnestelsel samen en zijn kern bevat negentig keer zoveel massa als dat van onze planeet Aarde.

“HD 149026b is eenvoudig de meest exotische en meeste bizarre planeet”, zei Harrington. HD 149026b is een zogenaamde ‘overgaande’ planeet, dat betekent dat hij vanaf de Aarde gezien zijn moederster af en toe voorlangs passeert. Harrington en zijn team maten gebruikte de gegevens van het licht dat de moederster en de exoplaneet uitstraalden om de temperatuur op HD 149026b te bepalen. De observaties werden verricht met NASA’s Spitzer Space Telescope.

Hoe HD 149026b zo heet is geworden is vooralsnog een groot raadsel voor wetenschappers. “We hebben ons uiterste best gedaan om de temperatuur te bepalen op deze exoplaneet, we zijn nog niet in staat om dit soort vraagstukken te kunnen oplossen aan de hand van observaties”, zei Harrington.

Een idee, geopperd werd door Jonathan Fortney aan NASA’s Ames Research Center in Californië, is dat de planeet zó heet is dat metalen zoals titanium en vanadium gassen worden in de atmosfeer van HD 149026b. “Zulke metalen absorbeerden heel maar dan ook heel erg veel licht”, zei Fortney, die in de nieuwe studie niet betrokken werd.

Fortney wees wetenschappers er ook op dat de moederster van deze exoplaneet mogelijk erg rijk is aan metalen, en dat zou kunnen verklaren waarom de planeet zo rijk is aan zwaar materiaal. Fortney denkt dat HD 149026b het eerste object kan zijn van een nieuwe klasse van Hete Jupiters. Eén klasse, zei Fortney, zou uit betrekkelijk ‘koele’ hete planeten bestaan, allemaal met een temperatuur van 700 tot 1300 graden en een andere klasse zou moeten bestaat uit de hetere Hete Jupiters, die met een temperatuur van 1700 graden of hoger.

Bron: Space.com