Hubble onthult geestachtige ring van donkere materie

Astronomen hebben met de Amerikaanse Hubble Space Telescope een enorme, geestachtige ring van donkere materiaal op 5 miljard lichtjaar van de Aarde ontdekt – het grootste voor het bestaan van een geheimzinnige substantie verborgen in het universum. Donkere materie is veel aanwezig in het heelal, terwijl wij slechts tien procent daarvan kunnen zien. Indien donkere materie tóch niet bestaat, zijn sterrenstelsels zoals ons melkwegstelsel al lange tijd hun eigen weg begaan.

Onderzoekers verrichtten de waarnemingen van de cluster van verschillende sterrenstelsels ZwCl0024+1652 met de belangrijke Hubble Space Telescope. Op het eerste oog, leek de toen nog onbekende ring op een rimpeling in een vijver over de fonkelende cluster. “Toen ik de ring op de foto’s van de Hubble zag, dacht ik of ik naar een waar kunstwerk keek”, aldus één van de onderzoekers, James Jee, van de John Hopkins Universiteit.

Jee en anderen probeerden de ring te ontdekken door de gegevens erg goed te analyseren. De ring had ongeveer een vorm van een opgestoken duim. “Het nam meer dan een jaar in beslag totdat we zeker wisten dat de ring aanwezig was”, zei Jee. “Ik heb tot nu toe naar een paar clusters gekeken, maar zoiets merkwaardigs heb ik nog nooit gezien.”

Volgens astronomen is er zoveel donkere materie aanwezig in de ring, dat er een golvend resultaat wordt gecreëerd. De bevindingen werden op een persconferentie van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie vandaag bekendgemaakt. De ring, 2,6 miljoen lichtjaren breed, vormde reusachtige sterrenstelsels die ongeveer 1 tot 2 miljard jaren geleden frontaal met elkaar in botsing kwamen en daardoor de geheimzinnige kwestie buitenwaarts keerden.

Bron: Space.com