28 nieuwe planeten ontdekt

Sterrenkundigen hebben 28 nieuwe planeten ontdekt. Met de ontdekking van dit grote aantal planeten is het totale aantal planeten die tot nu toe ontdekt zijn gestegen naar maarliefst 236 planeten en 37 planeten die dit jaar zijn ontdekt. Het openbaart tevens dat planeten rond een breed spectrum van verschillende sterren kunnen draaien, van minuscule sterren tot gigantische sterren. De Hete Jupiters, planeten die net geen ster werden, zijn heer en meester in dit aantal.

Tenminste vier van de pas ontdekte planeten maken deel uit van protoplanetaire stelsels en steunen de veronderstelling dat tenminste dertig procent van alle planeten meer dan één planetaire metgezel hebben. Sinds kleinere planeten buiten ons zonnestelsel gecompliceerder te bespeuren zijn, zal het aantal ontdekte exoplaneten alleen maar stijgen met nieuwere technieken, voorspellen wetenschappers.

En drie van de ontdekte planeten omcirkelen sterren die 1,6 en 1,9 keer zoveel massa dan onze Zon bezitten. Deze A- en F-type sterren zijn vrij moeilijk te ontdekken, omdat zij snel roteren en erg actief zijn. Zeker dat laatste vormt een probleem, want exoplaneten worden meestal ontdekt wanneer sterrenkundigen schommelingen in het van de ster afkomstige licht meten.

Daarnaast zijn er ook verschillende M-type sterren onderzocht. Wat bij dit soort sterren vaak voorkomt is dat Hete Jupiters binnen 0,8 astronomische eenheden (AE) in een baan rond hun moederster draaien. Volgens Johnson is het daarom mogelijk dat M-type sterren mogelijk meer Hete Jupiters bezitten dan sterren van een ander type.

Verwacht wordt dat er binnenkort meer informatie vrijkomt over de 28 pas ontdekte exoplaneten. Houd AstroVersum dus goed in de gaten!