Jules Verne, het eerste Automated Transfer Vehicle (ATV) verlaat vanavond ESTEC in Noordwijk. Tien dagen geleden slaagde ATV voor de laatste tests in ESA’s testcentrum. Nu is het ruimtevrachtschip ingepakt en klaar voor de lange reis naar Kourou, Frans Guyana. Het ATV weegt twintig ton en is net zo groot als een Londense dubbeldekkerbus. Daarmee is het de grootste satelliet die ooit in Europa werd gebouwd. Het onbemande vrachtschip gaat goederen vervoeren naar het Internationale Ruimtestation ISS. De motoren van ATV kunnen bovendien het ruimtestation omhoog duwen. De lancering van Jules Verne ATV staat gepland voor januari 2008.
Een gespecialiseerd team heeft de afgelopen tien weken ruim vierhonderdduizend kilo apparatuur en onderdelen ingepakt voor de reis over de Atlantische Oceaan. Elk onderdeel is gedocumenteerd en in één van de vijftig containers geladen. De meeste van die containers zijn al per vrachtauto onderweg naar de Rotterdamse haven.
Alle onderdelen, apparatuur en gereedschappen van Jules Verne zouden op de grond zeker 1500 vierkante meter beslaan. De logistiek van de verhuizing is enorm. ‘Een belangrijk onderdeel is het papierwerk’, zegt Stefan Brosze, ATV’s transport manager. ‘Leden van ons team weten precies waar alles terug te vinden is, tot de allerkleinste onderdelen.’
Vanavond gaat de ATV zelf op transport. Onder politiebegeleiding rijdt het ‘convoy exceptionel’, drie indrukwekkend grote witte containers, vijf kilometer naar de haven van Katwijk. Zaterdag gaat de reis verder naar Rotterdam met twee binnenvaartschepen. Een aantal bruggen moet speciaal voor ATV worden geopend, waaronder ook die van de snelweg A4 bij Leiden.
Na een korte tussenstop in de haven van Rotterdam vertrekt Jules Verne dinsdag naar de Europese ruimtehaven in Kourou aan boord van het vrachtschip MN Toucan. Dit schip wordt door Arianespace regelmatig gebruikt om onderdelen van de Arianeraket over de Atlantische Oceaan te vervoeren. De overtocht duurt elf dagen. Dan arriveert MN Toucan in de Pariacabo haven in Kourou. Alle goederen worden overgeladen en per wegtransport naar de Europese ruimtehaven gebracht. ‘Onze taak zit er pas op als alles in het S5 gebouw staat zonder één krasje’, zegt Brosze. ‘Daarna trekken we de champagne open!’