Deeltjesversneller in supernovarestant werkt wél

Utrechtse onderzoekers hebben een nieuwe locatie van deeltjesversnelling ontdekt in Cassiopeia A. Het is met een leeftijd van 330 jaar één van de jongste supernovaresten in de Melkweg. Dat supernovaresten deeltjes tot hoge energieën versnellen, was al bekend; ruim tien jaar geleden werd het directe bewijs geleverd dat dit aan de buitenkant van zo’n restant gebeurt. Nu blijkt dat in het restant de deeltjesversnelling ook aan de binnenkant plaatsvindt. De Utrechtse promovenda Eveline Helder en haar begeleider Jacco Vink hebben dit gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift The Astrophysical Journal.

Elke dag bombarderen talloze deeltjes uit de ruimte onze aardatmosfeer. Deze deeltjes hebben zeer hoge energieën: hoger nog dan de deeltjesversneller in Genève kan bereiken. Al sinds halverwege de vorige eeuw hebben wetenschappers een vermoeden waar een deel van die deeltjes wordt versneld: bij supernova-explosies, waarin zware sterren aan hun einde komen. Wat overblijft na een supernova-explosie is een neutronenster of een zwart gat. De expanderende schokgolf, die het omliggende materiaal opveegt, blijft nog zo’n 100.000 jaar zichtbaar. Achter deze schokgolf ontwikkelt zich een tweede schokgolf, die naar binnen is gericht. De voorwaartse schokgolf is verantwoordelijk voor het versnellen van de deeltjes, die hoofdzakelijk bestaan uit de opgeveegde materie.

Cassiopeia A is met een leeftijd van 330 jaar een van de jongste supernovaresten in de Melkweg. Uit een nauwkeurige analyse van een opname gemaakt door de Amerikaanse röntgensatelliet Chandra, blijkt dat in Cassiopeia A niet alleen de expanderende schokgolf aan de buitenkant deeltjes versnelt, maar ook de binnenwaartse schokgolf. De deeltjes die daar versneld worden bestaan dan ook niet uit opgeveegde materie van rond de ster, maar uit materiaal van de ster zelf. Eveline Helder licht toe: “Wetenschappers die de theorie van deze zogeheten schokversnelling bestuderen, vonden dit scenario niet waarschijnlijk, omdat voor schokversnelling een magneetveld nodig is. De voorwaartse schok veegt samen met de materie ook het magneetveld op. Het is niet zo goed bekend hoe ook de tweede schok een voldoende groot magneetveld kan hebben. Waarschijnlijk wordt het door de deeltjes zelf veroorzaakt.”

Voor het complete artikel verwijzen we je door naar de bron.

2 reacties

• Twix

23 november 2008

Aha 😉

p.s Willen jullie iets over die meteoriet posten wat op 20 november insloeg in Canada?

• Struikelaar

28 november 2008

Dat was die andere beschaving die experimenteerde met een Large Haldron Collider :o)

Een reactie plaatsen is niet meer mogelijk.