Wordt een tot de ruimte reikende toren realiteit?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Nieuws

Het klinkt misschien als science fiction, maar volgens onderzoekers kan een gigantische opblaasbare toren die reikt tot waar de aardse dampkring eindigt en de ruimte begint realiteit worden en in ieder geval veel eerder gerealiseerd worden dan een lift naar de ruimte die bestaat uit kabels. Een team bestaande uit Brendan Quine, Raj Seth en George Zhu van York University in de Canadese stad Toronto denkt dat het met de huidige technieken mogelijk is om met behulp van zogeheten opblaasbare pneumatische modules een vijftien kilometer hoge toren te ontwikkelen die, wanneer deze gebouwd wordt op een geschikte berg, tot een hoogte van ongeveer twintig kilometer kan reiken. Zo’n gevaarte zou gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar de atmosfeer, toerisme, telecommunicatie of de lancering van ruimtevaartuigen. Berekeningen die door het drietal zijn gedaan laten zien dat een dergelijke toren maximaal tweehonderd kilometer hoog zou kunnen worden.

De structuur van de toren zou gevormd moeten worden door modules die bestaan uit buizen van kevlar en polyetheen die stabiel kunnen blijven door ze te vullen met een licht gas zoals helium. Iedere modules werd gevormd uit drie gelamineerde buizen van polyetheen die een diameter hadden van acht centimeter, in een cirkel werden bevestigd en gevuld werden met lucht. Om overeind te blijven en winden te kunnen weerstaan zou een echte structuur gyroscopen en stabilisatiesystemen in elke module nodig hebben om stabiel te blijven. Het team ontwierp bovendien model van een vijftien kilometer hoge toren die bestond uit honderd modules – welke bestonden uit twee aparte buizen – waarvan ieder exemplaar 150 meter breed was en een diameter had van 230 meter. Een dergelijke toren zou ruim 800.000 ton wegen, wat twee keer het gewicht is van de grootste olietanker ter wereld. Om het idee op de proef te stellen bouwden de onderzoekers een schaalmodel van zeven meter die bestond uit zes modules.

“Op twintig kilometer hoogte is het ongeveer zo donker als in de ruimte en is het mogelijk om in iedere richting zo’n 600 kilometer ver te kijken,” aldus Quine. Toeristen zouden een uitzicht kunnen krijgen zoals vanuit de ruimte, maar zonder de moeilijkheden die het ervaren van gewichtsloosheid met zich meebrengt. De toren doet ongeveer hetzelfde als de vaak geopperde ruimtelift. Maar terwijl zo’n lift moet bestaan uit kabels van extreem sterke nanobuizen, die nog niet gecreëerd kunnen worden, zouden er voor de toren alleen materialen gebruikt moeten worden die al lang bestaan. En in het geval dat er iets mis gaat en enkele modules het begeven zal de gehele structuur niet in elkaar storten. Toch wel fijn om te weten als je in de toekomst op vele kilometers boven het aardoppervlak zou staan.

Dit bericht heeft 17 reacties

  1. discovery

    Fijn voor het vliegverkeer.

  2. Willem

    @discovery, uuhh dan vliegen ze er toch gewoon langs?
    Er zijn nu ook al zoveel gebieden waar vliegtuigen niet mogen vliegen ivm de daar geldende wetten, lijkt me niet zo moeilijk om dat daar ook door te voeren.

  3. Da Vinci

    Ik zie dit idee wel zitten, maar als zo’n toren nu wél eens instort? Het zou wel erg opvallen als een toren van 200 kilometer lang neervalt op een dozijn steden.

  4. bladerunner

    Het hele idee van een ruimte lift (of toren) dateert al van 1895(!)
    Volgens mij gaat deze droom nog wel even door.
    En garanties geven dat de boel niet instort kunnen ze niet hoor.

  5. Jonathan Dhaese

    Bwa, als het idee al zo oud is (wie heeft het geformuleerd enzoverder, heb je er meer informatie over bladerunner?), mogen ze wel al eens beginnen bouwen, al was het maar zodat het instort en we weten wat er fout gegaan is.

  6. Schonedal

    Wat er vaak bij dit soort verhalen vergeten wordt is dat bij het bestijgen van een dergelijke toren de lading een grotere tangentiale snelheid moet krijgen.
    Hoe moet dat dan gebeuren, dus toch weer met raketmotoren?
    Vergeet men dit dan gaat de toren simpelweg achterover hellen tot hij plat op het aardoppervlak ligt.

  7. koos

    dus de aarde word een lolly hopen dat hij niet uit balans gaat

  8. Marcel-o

    [quote]Reactie van bladerunner
    _____________________________________
    Geplaatst op maandag 8 juni 2009 om 20.34 uur#4 Het hele idee van een ruimte lift (of toren) dateert al van 1895(!)[/quote]
    Volgens mij dateert dat van nog veel langer geleden. Niet dat ik religieus ben(100% Atheïst), maar in de bijbel staat een verhaal van ’n toren naar de hemel, en dat ging hardstikke fout. (ineens onverstaanbare talen zodat samenwerking onmogelijk werd) Hier zou best een waarheid in kunnen zitten.

  9. antineutraal

    Onwaarschijnlijke realisatie vanwege onder andere de kosten, de hoeveelheid materiaal, de bouwlocatie (onherbergzaam!), en ook de zeer lage temperatuur op die hoogte.

  10. Jonathan Dhaese

    antineutraal,

    zou dat niet eerder prestige kunnen opwekken om er net wel in te slagen het te maken? In 1 toren een hele hoop records op de naam van 1 land. En door de extreme omstandigheden (zoals je zelf zegt, de temperatuur enz.) zullen ook wetenschappers zeer blij zijn als ze mogen meewerken aan het project.

  11. bladerunner

    Jonathan:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator
    Er zijn door de jaren heen tal van voorstellen geweest voor dit voornamelijk prestigieuze project. Het is namelijk geen noodzaak, maar een “goedkoop” alternatief. Als het ding er eenmaal staat is het natuurlijk goedkoper dan elke keer een shuttle lanceren. Je hoeft dan ook niet meer zo streng naar de weersomstandigheden te kijken bij een terugkeer van de “lift”. (Het is tenslotte één rechte weg naar beneden).
    Maar het ding daadwerkelijk bouwen lijkt maar niet van de grond te komen, omdat DAT dus niet goedkoop is.

    En ergens vind ik de vergelijking die Marcel-o maakt (hij bedoelt natuurlijk het bijbelse verhaal van de toren van Babel) niet eens zo vreemd. Volgens dat verhaal is dat de oorsprong van de verschillende talen die we nu spreken, omdat God niet wilde dat de mensen op die manier de hemel bereikte.
    Nu ben ik totaal niet gelovig (ik ben ook een atheïst), maar ik denk wel dat sommige bijbelse verhalen een op waarheid berustte oorsprong hebben. Stel dat men inderdaad in die tijd ook zo’n prestigieus project wilde beginnen, niet om de hemel te bereiken maar gewoon omdat men dacht dat het mogelijk was. Dan heb je natuurlijk erg veel mensen nodig en materiaal dat afkomstig was uit verre streken. Het taal probleem kondigt zich dan al direct aan, zonder dat daar een God voor nodig is.
    Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dit:
    Is de space-lift “droom” die we nu hebben geen “overblijfsel” dat onbewust op de volgende generatie wordt overgebracht net als dat de evolutie van diersoorten vaak generaties oplevert die “slimmer” zijn dan de vorige om te kunnen overleven? Reizen naar de ruimte is een droom die verwezenlijkt is. Maar deze moderne toren van Babel die veel “kleiner” is dan de afstand naar de Maan waar we dus geweest zijn, lijkt veel moeilijker te zijn dan we denken.

  12. Patrick

    “maar zonder de moeilijkheden die het ervaren van gewichtsloosheid met zich meebrengt.”…. Ik denk dat juist de mensen het te doen zou zijn om de gewichtsloosheid. De gewichtsloosheid is HETGEEN wat juist zo aantrekkelijk is aan de ruimtevaart.

  13. touwfabriek helmes-wellink

    Prima idee!!
    Wij twijnen namelijk heel veel Kevlar omdat het basis garen niet dik genoeg is. Voor deze toren zullen we dan wel heeeeeeeel veel draden bij elkaar moeten twijen LOL

  14. Michael Boom.

    Het is naar mijn idee,niet mogelijk,en ook nog eens onzinnig zo,n dergelijk gebouw neer te zetten.

  15. jos tas kalisch

    ik denk dat het wel mogenlijk is,….. en het lijkt me beter dan al die vervuilende raketten.
    is het mischien een goed idee om deze toren met HELIUM te vullen !!

  16. Jonathan Dhaese

    jas tas kalisch,
    Waarom de toren met helium vullen? We zitten al zo schaar met helium (de deeltjesversneller in Genève bezit 75% van de wereldvoorraad van helium)

  17. Jonathan Dhaese

    Sorry hierboven een typo: 25% bedoelde ik

Reacties zijn gesloten.