Morgen om 11.40 uur onze tijd vertrekt Space Shuttle Endeavour met een bemanning die bestaat uit zeven mensen richting het internationale ruimtestation ISS voor een missie van ruim twee weken. Na de enerverende reis naar de ruimtetelescoop Hubble, die afgelopen maand aan een onderhoudsbeurt werd onderworpen, staat er dit keer ‘normaal’ werk op het programma. De crew van missie STS-127 heeft onder meer de taak om de laatste twee onderdelen van een Japanse module, die eerder aan het complex werd gekoppeld, te installeren. De eerste twee delen van het laboratorium werden in maart en juni 2008 naar het ruimtestation verscheept.
Eén van de onderdelen die zich aan boord van de Endeavour bevindt is de Exposed Facility, dat als een soort terras moet dienen waarop experimenten uitgevoerd zullen worden in vacuüm. Hiermee wil men meer te weten komen over de effecten die straling uit de ruimte met zich meebrengt. Ook wordt de zogeheten Exposed Section, een deel waarin geen overdrukt heerst en dat onder andere gebruikt gaat worden als opslagplaats van het laboratorium, naar het ISS gebracht. Kibo, zoals de module wordt genoemd, is ontwikkeld door de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA en is de grootste alleenstaande module van het ruimtestation.
De shuttle Endeavour stond eind mei nog klaar om in actie te komen voor in het geval dat de kans groot was dat het ruimteveer Atlantis en diens zevenkoppige bemanning niet veilig thuis zouden kunnen komen door schade aan diens hitteschild. Op 21 mei jongstleden werd het vaartuig verwijderd van lanceerplatform 39B op het Kennedy Space Center, waar vanaf nu voorbereidingen worden getroffen op een testvlucht van de Ares I-X raket, welke deel uitmaakt van de nieuwe generatie raketten van het Constellation-programma. Op maandag 29 juni aanstaande moet Endeavour rond 06.18 uur Nederlandse tijd terugkeren op het aardoppervlak.
Update (17 juni, 9.58 uur): de lancering is opnieuw uitgesteld en staat nu gepland voor 11 juli aanstaande.
Weer uitgesteld vanwegens een tweede brandstoflek.
Wat een afzakker !! Het is tijd voor een nieuwe en betrouwbare ruimteveer. Het is echt een lachertje geworden hoor, als men de prestaties van die schutlle bekijkt !! Moet men wel denken aan een volledige stopzetting van die vluchten. Het is allemaal zo complex dat een veilige vlucht een lotto geworden is. Ik zou nooit mee gaan met zo een vlucht hoor!!.
Dit probleem heeft niets met het ruimteveer te maken. Het gaat alleen om het lanceerplatform.
Je vergeet dat het platform al sinds de helft van de jaren ’60 in gebruik is. Kijk eens naar het aantal vluchten dat vanaf 39A is vertrokken…
En de Space Shuttle is het ingewikkelste wat ooit gemaakt is, met ongeloof veel onderdelen die allemaal precies moeten functioneren.
Bas,
Ik weet er niet zoveel over maar als het probleem een waterstofgaslek is, dan is dit (mijns inziens) toch een probleem van de shuttle en niet van het lanceerplatform? Of waarom zou er waterstof nodig zijn op het lanceerplatform?