Tankstations in de ruimte moeten rol gaan spelen bij terugkeer naar de maan

Eerder deze week kwam het voorstel om gebruik te maken van ruimtebrandstoftanks bij missies naar planetoïden en buurplaneten al naar buiten, maar nu toont men ook interesse in het toepassen van een dergelijk systeem voor verschillende maanmissies. Een voordeel van een dergelijk systeem is dat men gebruik kan maken van kleinere en tevens goedkopere raketten. Bij de huidige raketten moet er telkens een pak brandstof meegenomen worden, wat met dit systeem veranderd zou kunnen worden.

Het systeem biedt tevens het voordeel dat de kosten over een langere termijn verspreid kunnen worden, maar een belangrijker voordeel is dan ook weer de veiligheid. Men mag namelijk niet vergeten dat ruimtevaarders opstijgen met een uiterst brandbaar en explosief goedje. Het is het idee van een door het Witte Huis aangesteld comité dat eerder deze week al naar voren kwam met het baanbrekend idee om missies naar asteroïden en onze zusterplaneet Venus te plannen.

Indien men dit systeem goedkeurt zal de veel besproken Ares V-raket naar alle waarschijnlijkheid goedkoper en sneller geproduceerd kunnen worden, aangezien deze gebruik zal kunnen maken van veel minder krachtige stuwraketten. Ook zou de brandstofplaatsing in de ruimte kunnen plaatsvinden dankzij particuliere ondernemingen. Concurrentie op deze markt zullen de kosten naar alle waarschijnlijkheid drukken. “Zolang we de kosten van ruimtemissies niet kunnen drukken, zal men nooit echt aandacht hebben voor buitenaardse exploratie,” wist men te vertellen.

Op 30 juli kwam dit voorstel als absolute voltreffer voor velen naar voren op een bijeenkomst in in Cocoa Beach, Florida. Men denkt er dan ook aan dit systeem te gebruiken voor maanlandingen die vanaf 2020 plaats moeten gaan vinden. Aangezien particuliere ondernemingen een rol zullen gaan spelen, valt er weer een last van NASA’s schouder, waardoor de deadline van 2020 al een stuk haalbaarder lijkt.

Alhoewel de tegenstanders volgens verschillende bronnen op één hand te tellen waren, kwam men toch naar voren met duidelijke bemerkingen. Het is wel degelijk zo dat er rekening gehouden moet worden met technische storingen, waardoor de technische moeilijkheidsgraad in principe zo laag mogelijk gehouden moet worden om storingen te vermijden. Aangezien het hierbij zal gaan om talloze missies, is de kans dat er iets misgaat ook een stuk hoger.

Indien er meerdere depots verzonden moeten worden kan bij één misstap de deadline al gemist worden. Anderen zijn echter tegenstander van deze deadline omdat men in eerste instantie naar de veiligheid moet kijken en niet naar de tijd. Hoe dan ook zal er nog veel heen en weer vergaderd moeten worden vooraleer men met een duidelijk uitgewerkt plan komt. Wordt dus vervolgd.

2 reacties

  • Fakkel

    2 augustus 2009

    Ik vind dat wel een zeer goed idee !! En misschien ook een tankstation met koelvloeistof voor ruimte telescopen ? Dat zou de levensduur van ruimte tuigen verlengen. Zo een pitstop zie ik zitten !!

  • Rudy

    2 augustus 2009

    Ben benieuwd met welke aanbevelingen het comité zal komen. Het is speculeren, maar misschien zal het er ongeveer zo uitzien, het idee van tankstations lijkt in meerdere van deze opties te passen.

    * Ga “deep space”, flybys van Mars en Venus, “landing” op planetoiden, Phobos, enz. Schrap de plannen voor de bemande maanlandingen. Het budget kan worden afgestemd op het tempo van deze plannen.

    * Ga direct naar Mars, steek het geld in een project om op afzienbare termijn een bemande landing op Mars uit te voeren. Schrap de plannen voor de bemande maanlandingen. Het budget voor NASA zal na enige tijd flink omhoog moeten.

    * Ga door met de huidige plannen om rond 2020 naar de maan terug te keren en uiteindelijk het bouwen van een maanbasis. Het budget voor NASA moet dan wel op korte termijn omhoog.

    * Ga door met de huidige plannen om naar de maan terug te keren, maar dan met een beperkt budget. De eerste nieuwe landing zal dan mogelijk behoorlijk later dan 2020 plaatsvinden.

    * Ga door met de huidige plannen om naar de maan terug te keren, maar schrap de Ares-I en bouw alleen de Ares-V. Dit beperkt het benodigde budget, en kan de eerste nieuwe maanlanding toch op een redelijke termijn plaatsvinden.

    * Ga door met de huidige plannen om naar de maan terug te keren, maar focus op een latere landing op Mars. De maanvluchten dienen dan vooral om nieuwe spullen te testen in voorbereiding op een reis naar Mars, een maanbasis is dan onwaarschijnlijk. Het budget zal omhoog moeten, maar het budget kan worden afgestemd op het tempo van deze plannen.

    En misschien komt men nog met variaties van het bovenstaande. Het is niet zeker waar de Amerikaanse regering voor zal kiezen, kosten zijn natuurlijk erg belangrijk. Voor een regering is het natuurlijk aantrekkelijk om te kiezen voor een optie waarbij het budget kan worden afgestemd op het tempo. Plannen die al snel veel geld kosten zijn voor een regering onaantrekkelijk, men zucht al onder een enorm tekort. Direct naar Mars gaan valt dan al af, en ook een terugkeer naar de maan rond 2020 lijkt dan al moeilijk te worden, met de huidige plannen. Er speelt ook nog iets anders mee, de rol van het publiek. De beste kans van slagen heeft een plan als het niet te lang gaat duren, zo’n plan om maanvluchten te gebruiken als proef voor latere missies naar Mars zal te lang duren. Voordat men uiteindelijk op Mars staat zijn we al snel 20 jaar verder en tegen die tijd verliest het publiek z’n interesse in zo’n project. Het publiek hoort dan wel over het geld dat uitgegeven is, maar ziet weinig resultaat. Een project moet niet te lang duren, en er moet een duidelijk doel zijn dat na die tijd zal worden bereikt. Anders veliest het project momentum, het publiek heeft geen interesse meer en dan duurt het niet lang voordat politici de stekker er helemaal uittrekken.

Een reactie plaatsen is niet meer mogelijk.